Slimette - Blog

Ziarna, które szkodzą Twojej talii

Są składniki, które niekorzystnie wpływają na Twoją talię. Wśród nich znajdują się także ziarna. Naukowcy kilkakrotnie sprawdzili ich oddziaływanie i otrzymali jasny obraz sytuacji, który nie pozostawia wątpliwości, że spożywanie ich ma swoje plusy i minusy. Warto je poznać, by wybierać składniki menu w staranny sposób.

Jak dieta bezglutenowe wpływa na wagę?

Co prawda nie istnieją wiarygodne, przeprowadzone na większej grupie badania dotyczące tego, jaki wpływ na sylwetkę ma stosowanie diety bezglutenowej przez zdrowe osoby, to pewne wnioski można wysunąć na podstawie obserwacji osób chorych na celiakię, którzy ze względu na problemy z przyswajaniem glutenu muszą stosować restrykcyjną dietę, wolną od tego składnika.

Okazuje się, że pacjenci z celiakią mają zazwyczaj wyższy poziom BMI niż osoby zdrowe. Przyczyną może być wykluczenie produktów opartych o pszenicę: pieczywa, zbóż, ciast, ciasteczek i zamiana ich na produkty, które mają w swoim składzie rafinowany ryż, ziemniaki, kukurydzę czy mąkę z tapioki.

Produkty bezglutenowe dodatkowo wyróżniają się tym, że mają za niską zawartość błonnika i prowadzą do wahań poziomu cukru we krwi. Ich oddziaływanie jest często porównywane do efektów, jakie niesie zażywanie białego chleba.

Niska zawartość błonnika ma ścisłe przełożenie na pogorszenie jakości trawienia, jak również powoduje częstsze podjadanie i problemy z trzymaniem się wskazanej liczby kalorii każdego dnia. W liczbach ta zależność daje jeszcze więcej informacji zwrotnych: przeciętna dieta bezglutenowa zawiera jedynie 6 gramów błonnika, czyli mniej o 25% niż potrzebują kobiety oraz o 15% mniej niż jest to niezbędne u mężczyzn.

Ile osób traci wagę na diecie bezglutenowej?

Nie ma jasnych dowodów na to, by sądzić, że dieta bezglutenowa pozwala stracić zbędne kilogramy. Są natomiast dane, które wskazują, że 6% populacji cierpi z powodu nadwrażliwości na gluten. Utrata wagi na diecie bezglutenowej ma dotyczyć około 1% populacji, u których zdiagnozowano na podstawie badania krwi i biopsji jelita cienkiego celiakię.

Zdrowe ziarna

Kilkanaście niezależnych badań wykazało, że jedzenie produktów pełnoziarnistych ma związek z zachowaniem mniejszej masy ciała oraz utrzymaniem szczupłej talii. Ponadto spożywanie wielu produktów pełnoziarnistych zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych w porównaniu do diety osób stosujących jadłospis o niskiej zawartości pełnych ziaren.

Gdzie należałoby szukać przyczyn tak dobrego wpływu diety pełnoziarnistej na wygląd i sylwetkę? Pozytywne oddziaływanie może być wytłumaczone za sprawą spowolnienia trawienia oraz konieczności dłuższego przeżuwania produktów pełnoziarnistych, jak również innej wyraźnej tendencji, jaką się obserwuje: mianowicie, że osoby spożywające produkty pełnoziarniste dużo częściej dbają o zdrowy styl życia. Starają się spędzać czas na aktywności fizycznej, jak również ograniczają niezdrowe używki: alkohol  papierosy.

Dieta niskowęglowodanowa sposobem na sylwetkę?

Innym pomysłem na utrzymanie szczupłej sylwetki może być całkowite wykluczenie z diety ziaren. Jeśli dodatkowo za tym krokiem pójdzie również zmniejszenie ilości skrobi, słodyczy i owoców, możemy uzyskać zadowalający efekt. Prowadzenie jednak badań w dłuższej perspektywie potwierdza fakt, że diety takie są równie skuteczne jak diety o niskiej zawartości tłuszczu i ogólnie niskiej kaloryczności przez pierwsze sześć miesięcy ich stosowania.

Po kilku latach jednak utrata wagi z diet o niskiej zawartości węglowodanów czy tłuszczu oraz innych popularnych diet jest zbliżona. Praktyka pokazuje także, że trzymanie się diety niskowęglowodanowej jest zazwyczaj dużo trudniejsze niż stosowanie diety o niskiej zwartości tłuszczu.

Dieta paleologiczna

Inne ciekawe badania dotyczą wpływu diety naszych przodków na nasze samopoczucie oraz wygląd. Okazuje się, że jadłospis bogaty w owoce, warzywa, ziarna, orzechy, produkty mleczne, mięso, ryby fasolę i rośliny strączkowe stanowi dobry sposób na utrzymanie szczupłej sylwetki w porównaniu do innych stosowanych diet. Jednak przyczyną jest zazwyczaj niższa zawartość kaloryczna codziennego menu przodków.  Ponadto taki naturalny jadłospis sprawia, że dochodzi do ulepszeń w zakresie pracy poszczególnych organów, zwłaszcza do przyspieszenia trawienia. W trakcie badań można zaobserwować zmniejszenie ilości cukru we krwi oraz obniżenie poziomu złego cholesterolu.

Co możesz zaczerpnąć z diety bezglutenowej do swojego codziennego menu?

Nie trzeba stosować od razu w 100% diety bezglutenowej, by sprawdzać, czy wpłynie ona pozytywnie na naszą sylwetkę czy też nie. Można jednak ograniczyć ilość substancji, które oddziałują negatywnie na zdrowie oraz często są przyczyną zwiększenia masy ciała: białego ryżu, białego makaronu, białego chleba. Z diety warto również wyeliminować słodycze, wszelkie krakersy i niezdrowe, solone przekąski. Jeśli chcemy dodatkowo zwiększyć swoją szansę w wytrwaniu w zdrowych postanowieniach, warto włączyć w menu również tabletki Slimette, które pozwalają zmniejszyć ochotę na słodycze oraz pozytywnie wpływają na proces trawienia.