Slimette - Blog

Dynia w kuchni

Dynia, choć przez długi czas w Polsce była warzywem mało popularnym i rzadko wykorzystywanym w kuchni, to teraz święci triumfy. Wykorzystuje się ją nie tylko do wycinania lampionów, ale również do przygotowywania pożywnych i smacznych dań.

Niskokaloryczna i sycąca

Podstawowa zaleta dyni to fakt, że jest ona niskokaloryczna. W 100 gramach warzywa znajduje się jedynie 27 kcal. Mimo że jest tak „lekkim” warzywem, to jednocześnie jest bardzo sycąca i wyjątkowo dobrze przyjmowana przez układ pokarmowy. Dzięki dużej zawartości błonnika poprawia trawienie i przeciwdziała zaparciom.

Wykorzystywana na wiele sposobów

Dynia w kuchni wykorzystywana jest niemal w całości. To nie przesada, bo z warzywa tego cenny jest miąższ, który służy do przygotowywania zup, racuchów, ciast, farszu do naleśników. Sięga się też po pestki, które poprawiają smak sałatek oraz ciast. Natomiast z oleju przygotowuje się dressing do sałatek.

Bogaty skład

Niepozorna dynia to masa cennych witamin i substancji odżywczych. Pomarańczowe warzywo zawiera bowiem beta-karoten, który chroni przed wolnymi rodnikami, przedwczesnym starzeniem się oraz pomaga zachować zdrowy koloryt skóry. Ponadto dynia jest cennym źródłem potasu i kwasu foliowego ważnego zwłaszcza w okresie ciąży, bo pozwalającego przeciwdziałać wadom rozwojowym u płodu. Poza tym warto jeść dynię z powodu cynku – mającego pozytywny wpływ na stan skóry i paznokci oraz lecytyny wpływającej na funkcjonowanie właściwie wszystkich organów w ludzkim ciele. Ze względu z kolei na wysoką zawartość fitosteroli istnieje możliwość obniżenia poziomu cholesterolu oraz zwalczania wolnych rodników.

Jak przygotować dynię?

Dynia w kuchni wykorzystywana jest w różnych formach: jako tarte surowe warzywo do racuchów,  jako pokrojona w kawałku, usmażona lub ugotowana do makaronu i dań jednogarnkowych. Dynię można piec i smażyć, łączyć z przyprawami, co pozwala uzyskać oryginalny smak oraz nadać charakteru warzywu, które na surowo jest wodniste i pozbawione smaku.

Kilka inspirujących przepisów

Dynia w kuchni może być wykorzystywana na wiele różnych sposobów. Po pierwsze jako

Krem dyniowy z pomarańczą
Do przyrządzenia kremu dyniowego z pomarańczą potrzeba 500 gramów dyni, jednej łyżki masła i ½ łyżki oliwy extra vergine, jednej łyżki świeżo startego imbiru, jednej łyżki imbiru w proszku, soku z dwóch pomarańczy, startej skórki pomarańczy, 50-125 gramów naturalnego serka, świeżo zmielonego czarnego pieprzu. Do posypania czterech łyżek świeżych migdałów.

Dynię należy umyć, usunąć z niej pestki, obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Następnie w garnku roztopić masło z oliwą i włożyć imbir oraz delikatnie podsmażyć przez około pół minuty. Włożyć do garnka dynię, dodać szczyptę soli i smażyć, delikatnie mieszając przez około 3 minuty. Kolejno dodajemy imbir w proszku, startą skórkę z pomarańczy, sok z pomarańczy i gdy jest taka potrzeba: również wodę. Warzywa gotujemy do miękkości przez około pół godziny i dodajemy serek oraz przelewamy do pojemnika typu blender. Następnie miksujemy na gładki krem i sprawdzamy, czy jest potrzeba doprawienia solą. Dodajemy płatki migdały, zarumienione na patelni i świeżo zmielony czarny pieprz. Smacznego!

Placki z dyni
Do przygotowania potrzeba 250 gramów miąższu z surowej dyni (po usunięciu skóry i pestek), 60-100 gramów sera camembert lub fety, soli morskiej, dwóch jajkek, około trzech łyżek mąki ziemniaczanej, oliwa extra vergine lub oliwy oraz masła szałwiowego.

Dynię ścieramy na tarce o małych oczkach, następnie przekładamy do miski, dodajemy żółtka i drobno siekamy oraz dodajemy rozdrobniony ser i doprawiamy solą. Białka ubijamy na sztywno i dodajemy do dyni, łącząc je z mąką ziemniaczaną, delikatnie mieszając. Rozgrzewamy na patelni dwie łyżki oliwy, nakładamy niewielkie masy na rozgrzaną patelnię i formujemy łyżką, smażąc placki przez około minutę na każdej ze stron (placki powinny być zarumienione). Podajemy z masłem szałwiowym i świeżo zmielonym pieprzem.

Zapiekanka makaronowa z dynią i kurczakiem
Na cztery porcje będziemy potrzebować będą nam potrzebne garść suszonych borowików, 200 gramów makaronu w kształcie rurek, 1 dużą podwójną pierś z kurczaka, sól morską i świeżo zmielony pieprz, dwie łyżeczki słodkiej papryki w proszku, dwie łyżki mąki, dwie łyżki oliwy z oliwek, 45- gramów upieczonej w piekarniku dyni, pokrojonej w kostkę, ½ cebuli pokrojonej w kosteczkę, 1 łyżka masła, 4-5 łyżek śmietanki do sosów 18%,  ½ szklanki bulionu z kurczaka, 4 łyżki oliwy z oliwek extra virgine, 10 gałązek świeżego tymianku.
Grzyby dokładnie płuczemy, wkładamy do rondelka i zalewamy około szklanką zimnej wody. Moczymy około dwie godziny. Makaron gotujemy w lekko osolonej wodzie al dente, odcedzamy i wkładamy o żaroodpornej formy.
Pierś z kurczaka płuczemy, kroimy na pół, wycinamy kostki i włókna. Oprószamy solą i pieprzem oraz papryką w proszku i obtaczamy w mące. Na patelni rozgrzewamy 1 łyżkę oliwy i smażymy kawałki piersi aż będą rumiane. Dodajemy wcześniej upieczoną dynię, doprawiamy pieprzem i solą, wyciskamy sok z cytryny i wykładamy wszystko na makaron. Skórę z cytryny kroimy na kawałki i układamy na brzegu naczynia.
Na patelni szklimy cebulę, dodajemy grzyby, 1 łyżkę masła i dusimy przez około 5 min na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając. Dodajemy wywar z grzybów, bulion z kurczaka, doprawiamy pieprzem i solą i gotujemy. Wlewamy śmietankę, doprowadzamy do września. Zdejmujemy z ognia i mieszamy z oliwą z oliwek extra vergin. Wyjmujemy grzyby i układamy je w naczyniu żaroodpornym. Polewamy sosem grzybowym i dodajemy gałązki tymianku. Polewamy sosem grzybowym z patelki.  Posypujemy świeżo zmielonym pieprzem i wstawiamy do piekarnika na około 20 minut na 200 stopni, aż do momentu, kiedy warzywa będą miękkie w środku.

Dynia w kuchni może występować w roli głównej, jak również stanowić jedynie dodatek. Można ją podawać na wiele sposobów, a warto to robić, bo jest to warzywo o bogatym składzie i cennych właściwościach pomagających w odchudzaniu. Po dynię warto sięgać w sezonie, jak również przez cały rok w formie zapraw. A jeśli rozsmakujemy się w niej za bardzo, zawsze pozostaje Slimette, które zmniejszy nasze łaknienie oraz pozwoli się podtrzymać przed następną porcją, dbając o szczupłą sylwetkę. Smacznego!

Jedna myśl nt. „Dynia w kuchni

  • WIOLKA, 30 października 2012 o 11:03

    dynia palce lizać:) zwłaszcza krem z dyni z migdałami w postaci zupy. Polecam:) a jeśli chodzi o slimette, poczytałam o nim co nie co i zapowiada się równie smakowicie;). Składniki interesujące i naturalne, po zimie jak dojdą dodatkowe kilogramy może się skuszę;)

    WIOLKA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge